Uyg‘onish davrining yorqin vakillaridan biri, mashhur italyan rassomi
Leonardo da Vinchining jahon san'ati durdonasiga aylangan ushbu asariga
juda ko‘p tadqiqotlar, romanlar va she'rlar bag‘ishlangan bo‘lsa-da,
hamon mazkur rasm qandaydir sir og‘ushida hamon millionlab kishilarni
jalb etmoqda. Asarda tasvirlangan xonim - Jakondaning sirli tabassumi
barchani mahliyo etmoqda, hamon portreti yaratilgan ayol ismi
yashirinligicha qolmoqda.
Leonardo da Vinchining "Jakonda" asariga rangtasvir san'atining
ramzi, Uyg‘onish davri madaniyatining ruhi aks etgan jonli timsol, deb
bejiz ta'rif bermaganlar. Shuning uchun ham bu rasm hamon ulkan
auditoriyadan iborat umume'tiborini tortib kelayotganiga ortiqcha izoh
berishning hojati yo‘q.
Diqqatingizga havola qilinayotgan ushbu
esse taniqli frantsuz san'atshunosi qalamiga mansub bo‘lib, asl
rangtasvir muxlislari, san'at shinavandalari bo‘lgan bizning
o‘quvchilarimiz uchun ham qiziqarli bo‘lishiga shubha yo‘q.
(Kristian Kolombani, "Mond" jurnalidan qisqartirib
olindi, Parij.)
"Jakonda" shon-shuhratning qalin pardasi
ichida ko‘milib qoldi. Rasmni ko‘rish umidida oshiqqan muxlislar oqimi
uni ko‘rmasdan, shundoq yonginasidan o‘tib ketadilar (birgina 1990
yilning o‘zida 14 million kishi) o‘q o‘tmas oynalar va unda aks etgan
oxiri ko‘rinmas kishilar oqimi ko‘hna diniy marosimlar hamda qadimiy
sajdagohlar sari intilganlarni ko‘z o‘ngingizda gavdalantiradi.
Kamolotga yetgan mukammal asar taqdiriga misol bo‘la oladi ushbu sahna.
Ehtimol Luvrning mazkur rasm saqlanayotgan (Parijdagi olamshumul
san'at muzeyi) Kvadrat zali, hayrat sadolari to‘liq ana shu qasr,
tasviriy san'at durdonalari makon topmish ushbu maskan shunday
jilovlanmagan his-ehtiroslarni o‘z ichiga sig‘dira olarmikin? Qarang,
albatta "Jakonda"ga bir qarang! Siz shunda Selsiy bo‘yicha 25 daraja
haroratda saqlanayotgan, yilda bir marta eskort kuzatuvida tibbiyot
ko‘rigiga olib boriluvchi suratni ko‘rasiz. Endi u - sig‘iniladigan
buyum, rangtasvirninggina emas, faqat uning ramzi bo‘lgan,
jilmayayotgan timsolga aylangan. Albatta, bunda uni yaratgan sinor,
nomi g‘urur-iftixorga to‘liq Leonardo da Vinchi ham e'tirof etiladi.
Renessans: insonning mislsiz imkoniyatlari
va raqobati
Renessans - bu, uyg‘onish demakdir. Inson tengsiz raqobatga
kirishdi, go‘yoki ijod qilish, yaratishday buyuk istak voqelikni
favqulodda ajoyib va go‘zal olamga aylantirish kabi katta
xayolparastlikka aylandi.
Leonardo da Vinchi odam anatomiyasini
mufassal tadqiq qildi. U daryolar o‘zanini o‘zgartirishni,
botqoqlikni quritish ilmini egalladi, qushlardan parvoz qilish san'atini
«o‘g‘irladi» va bu bilan u tabiat ustidan ustun bo‘lishni xayol qildi.
Rangtasvir ijodkorning tajriba qilish joyi edi, u bu yerda muntazam
ravishda yangidan-yangi ifoda vositalarini izlay boshladi. Uning
ishlash uslubidagi yuksak tezkorlik, mahorat zamirida haqiqiy voqelik
yashiringan jonli shaklga kira olish imkonini berdi. Uning qismatiga
hayotning butun o‘zgaruvchanligi va murakkabligi bilan aks ettira
olishday asrlarga tatigulik vazifani bajarish bitilgan edi.
Buyuk
san'atkor faqat rassom bo‘libgina qolmaydi. U o‘z o‘y-xayollarini
amalga oshirishi uchun nimalarni kashf qilmaydi! "Sen faqat inson
qalbini tasvir et", - deya takrorlaydi u o‘z-o‘ziga.
U terak
og‘ochini qo‘liga oladi, ganch bilan shuvaydi, yuzasini xuddi oynaday
yaltiratib, ko‘piktosh bilan sayqal beradi. Boqiyga ketadigan bo‘yoq
olish umidida rang-barang moddalarni bir-biriga aralashtiraveradi,
aralashtiraveradi. Uning mo‘yqalami shunday yengil, shunday shaffofki,
hatto rentgenoskopik tahlil qilinganda ham mo‘yqalamda izini bilib
bo‘lmaydi. U rasmni bir-ikki marta surtib, qurishi uchun nariga qo‘yadi.
Uning ko‘zlari eng mayda narsalarni ham ko‘ra oladi: quyosh nurlari va
bir narsaning boshqasiga tushgan soyasi, toshyo‘ldagi soya hamda
g‘am-qayg‘u soyasi yoki yuzdagi tabassumni osongina farq qila oladi.
Rasm chizishning umumiy qonunlari, perspektiva, ko‘rinib turgan
manzarani to‘g‘ri, butun boricha tasvirlash san'ati unga faqatgina yo‘l
ko‘rsatadi, xolos. Izlanishlari unga yorug‘lik-nur chiziqlarni
qiyshaytirish va to‘g‘rilash imkoniyatini beradi: "Yorug‘lik-havo
sharoitiga jismlarni qo‘yish - mohiyatan ularni behadlik, nihoyasizlikka
mahkum etish demakdir". Endi so‘nggi ishga zo‘r berish - o‘n ming
soatlab ishlash va cheksiz-nihoyasiz ishlanmalar qilish qolgan, xolos.
O‘n yillik umr, biroq bu vaqt ham uning ana shu sermashaqqat ishni
tugallashga yetmaydi.
Portret - buyuk rassomning haqiqiy
manifesti. Uning zamirida daho ijodkorning zahmatli mehnati yotibdi.
Rasmni shunchaki ko‘rsatish uchungina namoyish etmaydilar. Bu asar
boshidanoq, yaratilishi, g‘alati, anaxronik tarzda vaqtidan ilgari
tug‘ilishidanoq Leonardo da Vinchiga emas, balki Uyg‘onish davri
ruhiyatiga mansub bo‘lgan.
Eng g‘ayrioddiy usullar, ilojsiz
yo‘sinlar yordamida u bu obrazga hayot baxsh etdi. Rassom bu obrazni
so‘zlashga, tomoshabinni his etishga majbur etdiki, o‘tirgan ayol
harakatsizligi - bir onlik, xolos, hayotda shunaqasi ham bo‘ladi, axir
inson o‘z o‘y-xayollariga g‘arq bo‘lgancha, beixtiyor jilmayadi.
"Jakonda" - ilohiy timsol, obraz emas, u oddiygina ayol. Ana shu
oddiygina ayol esa ilohiydir.
"Jakonda"ning o‘tmishi haqida
deyarli hech nima ma'lum emas. Rasmiy ma'lumotlarga ko‘ra, qirol
Frantsisk I bu rasmni Leonardodan 4000
tilla ekyuga sotib oladi. Aslida rassom bu asaridan o‘lgunicha
ayrilishni istamagan. Bugun bu talqindagi gaplar Leonardo da Vinchi
ijodi bo‘yicha tadqiqot olib borgan bir amerikalik olim tomonidan
izohlab berilmoqda. Olimning ma'lum qilishicha, rassom o‘limidan olti
yil o‘tgach, bu rasm Milanda bo‘lgan. Jorjo Vazari, XVI asrda yashab,
ijod etgan rassom va yozuvchining aytishicha, arang ilg‘ab olish mumkin
bo‘lgan, sirli, ma'noli tabassumni tasvirlashga harakat qilgan Leonardo
uyiga cholg‘uchilarni taklif etgan va ishdan horib, charchaganida
ulardan diltortar kuylarni chalib berishini iltimos qilgan.
Asrlar o‘tib, sirni oshkor qilish umidida...
Bu ayolning ismi sharifi Mona Liza Gerardini del Jokondo, balki
Izabella Gualando, Izabella d'Este, savoyyalik Filiberta, Konstantsiya
d'Avalos bo‘lgandir... Yana kim biladi deysiz?
Rasmdagi
ayolning kelib chiqishi noma'lumligi uning mashhur bo‘lib ketishiga qo‘l
keladi. Bu rasm asrlar osha g‘aroyib sir og‘ushida yashab o‘tdi. Ana
shu "elkasiga shaffof yoping‘ich tashlab olgan saroy xonimi"ning
portreti uzoq yillar qirollik kollektsiyasining bezagi bo‘lib keldi.
"Jakonda" rasmini goh madam de Mentenon yotog‘ida, goh Tyuilridagi
Napoleon saroyida ko‘radilar. Lyudovik XIII o‘yinqaroq go‘daklik
chog‘idayoq Katta Galereyada osig‘liq ushbu rasmdan ayrilishni
istamagan, uni Bukingem gertsogiga bergisi kelmagan: "Olamda eng zo‘r
deb hisoblanmish bu rasmdan ajralish aslo mumkin emas". Hammayoqda -
qasrlarda ham, shahardagi xonadonlarda ham - kibor oilalar qizlarini
Jakondaning mashhur tabassumini o‘zlashtirib olish san'atini o‘rgatishga
harakat qilishardi. Malakali rassomlar san'ati hamisha yuqori
baholangan ("Jakonda"ning ikki yuzdan ortiq ko‘chirma nusxasi mavjud).
Bu asar butun bir san'at maktabining dunyoga kelishiga zamin bo‘ldi,
Rafael, Engr, David, Koro kabi iste'dodli musavvirlarni ilhomlantira
oldi. Bu obraz hamisha kishini to‘lqinlantirib, uni hayajonga solib
keldi. Tarixchi Mishle shunday deb yozgan edi: "U meni xuddi quyon
qarmoqqa tushgani kabi o‘ziga tortgandan-tortardi". XIX asr oxiridan
boshlab "Jakonda"ga muhabbat izhori, dil rozi bayon etilgan maktublar
yo‘llana boshladi. Bu hol esa asar tarixda juda muhim voqea yuz
berishiga, ya'ni uning yo‘qolib, qayta topilishiga sabab bo‘ladi.
1911
yilning 21 avgust kuni barcha gazetalar kishini tashvishga soladigan
katta sarlavha ostida chop etiladi: "Jakonda" o‘g‘irlandi!" Aftidan,
xitob belgisi olamshumul tashvish, xatar ostida egilib-bukilib qolganday
bo‘ladi. Asar zo‘r berib qidira boshlanadi. Uning uchun qayg‘uradilar,
kuyadilar.
Umumxalq ta'zimi
Frantsiya, butun olamdagi san'at muxlislari tashvishga
tushganlariday, afsus-nadomat cheka boshladi. Ko‘cha cholg‘uchilari,
xonandalari "Jakonda"ni aytib-aytib, yig‘lab, kuylay boshladilar.
His-tuyg‘ularini jilovlay olmagan ahli jamoat es-hushini yo‘qotayozadi:
0,77x0,53 m. hajmdagi asl boylik o‘g‘irlanganligini ko‘tara olmay
qoladi. "Insoniyat o‘z Madonnasidan mahrum bo‘ldi", deb yozgan edi
Peladan.
"Jakonda" 1913 yilning yanvarida o‘g‘rining uyidan
topildi. O‘g‘ri Luvrga soxta politsiyachilar kuzatuvida kelgan san'at
muxlisi, ushbu asarning telbalarcha fidoyi muxlisi edi. "Jakonda"
muxlislari bir-biriga g‘anim ikki lagerga bo‘lingan edi: biri ilohga
sajda qiluvchilar bo‘lsalar, ikkinchi idol muxlislari edi. Ulardan biri
uchun bu faqat asar bo‘lsa, ikkinchilari uchun u - ular sig‘inadigan
salkam iloh edi. 1920 yilda rassom Marsel Dyushan "Dada" jurnalida
hazil tariqasida "sirli tabassumlardan biri"ni yo‘g‘on mo‘ylovli qilib
chizadi va bu hajvni so‘zlarning bosh harflarini yozish bilan
izohlaydi. U aynan shu yo‘sinda ilohga sajda qiluvchilardan o‘chini
oladi.
"Jakonda" har tomonlama tomosha qilina va turli yo‘llar
bilan tadqiq etila boshlanadi. Asar tijorat buyumiga aylanadi. Ana shu
ayol tasviri tushirilgan mashhur suratlar xuddi non kabi sotiladi.
"Jakonda" timsoli, ramzi ko‘pgina shirkatlar tovar belgisi sifatida
namoyon bo‘ladi. Bu belgilar atirlar va korsetlar, italyan ma'danli suvi
va nemis sigaralari, Marokash aperitivi va belbog‘lar, qon tozalovchi
hamda tug‘ruqqa qarshi vositalarda ko‘z-ko‘z qilinadi. Leonardo da
Vinchiga xuddi tirik odam singari murojaat qilina boshlanadi. Endi uni
turlicha talqin qila boshlaydilar. Kimdir rasmdagi ayol homilador desa,
boshqa birovi u rassomga, Leonardoga jilmayayapti, deb izohlaydi.
Hattoki shunchalikka borib yetadilarki, rasmda tasvirlangan ayol erkak
degan xulosaga ham keladilar. Hatto qirol Frantsisk I asar - rassomning
avtoportreti, deb sharhlaydi. Yana Freydning fikri ham mashhur bo‘lib
ketadi: "Jakondaning tabassumi - bu rassom onasining tabassumi". Bu
borada de Sadning ta'rifi ham o‘ziga xosdir: "U - ayol malohati
timsoli".
Tengi yo‘q daho
Asar atrofida to‘plangan muxlislarni ham tinchlantirish oson
kechmadi. Asarning Kvadrat zalida bo‘lishi muxlislarga ma'qul
tushmayotgan edi.
"Jakonda" Uyg‘onish davri ruhiyatini ortiq
ifodalamay qo‘ydi. Uning endilikda Luvrda muqim turishiga ko‘proq asos
bor. Yaqinda (1991 yil) Luvrning rangtasvir bo‘limi "Jakonda" muzeyiga
yangitdan joylashtirish to‘g‘risida tanlov e'lon qilindi. Tanlovda
yetmish nafar arxitektor ishtirok etdi. Ular orasidan yigirmata loyiha
tanlab olindi. Ammo ular ham muvaffaqiyatli chiqqan deb tan olinmadi.
Asarni juda bo‘lmaganda, ta'mirga berib turish, rasmda paydo bo‘lgan
qoramtir dog‘lar va sarg‘ayib ketgan lok qatlamini olib tashlash
kerakdir. Lekin kim bunga jazm eta oladi? Ta'mirchi rassomlar portretga
asl bo‘yoqlarni berib, asl jilvasini qaytarsalar, ibodat shamlaridan
qoraygan dog‘larni yo‘qotsalar, yana "Jakonda"day olamshumul go‘zal
asarning badiiy quvvatini, shon-shuhratini qayta tiklagan bo‘lardilar.
Bunday mas'uliyatli ishni amalga oshirishga kim jur'at qila olarkin?
Hozircha ana shunday kun kelishini orzu qilishga to‘g‘ri keladi.